Contact en veelgestelde vragen
Bij Bijwerkingencentrum Lareb kun je meldingen doen van bijwerkingen en informatie vinden over bijwerkingen van geneesmiddelen, vaccins en andere gezondheidsproducten. Moeders van Morgen is het kenniscentrum van Lareb over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap.
Bijwerkingencentrum Lareb geeft geen medisch advies. Bespreek je gezondheidsklachten, vragen en zorgen altijd met je arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.
- Wil je meer weten over Lareb? Klik hier.
- Wil je weten hoe je een bijwerking kunt melden? Klik hier voor meer informatie.
- Wil je weten welke bijwerkingen bij Lareb zijn gemeld? Klik hier.
- Wil je meer informatie over bijwerkingen van geneesmiddelen? Kijk dan in onze geneesmiddelenkennisbank.
- Wil je meer informatie over bijwerkingen van vaccins? Kijk dan in onze vaccinkennisbank.
- Wil je meer informatie over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap? Klik hier.
- Wil je meer weten over het onderzoek van Moeders van Morgen? Kijk dan op de website van Moeders van Morgen.
- Wil je weten welke publicaties en rapporten Lareb heeft uitgebracht? Ga naar de pagina 'Publicaties en rapporten'.
- Wil je weten welke onderzoeken Lareb doet? Ga naar de pagina 'Onderzoeken'.
Bijwerkingencentrum Lareb
Goudsbloemvallei 7
5237 MH ’s-Hertogenbosch
Routebeschrijving
Auto
Op de A59 neem je afrit 47 (Centrum/Maaspoort). Volg de borden Maaspoort en sla bij de verkeerslichten linksaf naar de Larenweg. Aan de rechterkant zie je ons kantoor. Sla vervolgens tweemaal rechtsaf, parkeren is mogelijk op het parkeerterrein.
Openbaar vervoer
Neem vanaf 's-Hertogenbosch CS stadsbus 7 (Maasoever via Hambaken) of stadsbus 10 (Maaspoort). Stap uit bij halte Larenweg.
Openingstijden
Bijwerkingencentrum Lareb is op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar met uitzondering van:
Vrijdag 27 t/m dinsdag 31 december 2024 (dagen tussen kerst en nieuwjaarsdag)
Ben je journalist?
Persvragen kun je mailen naar: pers@lareb.nl
Als je een korte mail stuurt wordt er zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen.
Abonneer ook op de RSS-feed om op de hoogte te blijven van ons laatste nieuws.
Ben je zorgverlener en heb je een vraag? We verwijzen je graag naar onderstaande informatie en veelgestelde vragen:
Veelgestelde vragen over geneesmiddelen vind je hier.
Veelgestelde vragen over vaccins vind je hier.
Veelgestelde vragen over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap vind je hier.
Wij geven geen medisch advies aan zorgverleners en patiënten. Is je vraag niet beantwoord met bovenstaande informatie en heb je een inhoudelijke vraag? Bijvoorbeeld over meldingen van bijwerkingen, of over het aanleveren van informatie voor een publicatie? Gebruik dan ons contactformulier.
Heb je als registratiehouder een vraag? Neem dan contact op door een e-mail te sturen naar info@lareb.nl. In specifieke gevallen kun je via Lareb extra informatie (follow-up) over een melding opvragen. Vermeld hiervoor altijd het ‘Worldwide unique case identification number’. De beoordelaar bekijkt per melding of de aanvraag zinvol en/of gewenst is. Op deze punten vragen wij geen follow-up:
- Medische voorgeschiedenis, risicofactoren en comedicatie vragen wij uit in het meldformulier, waardoor hier in principe geen follow-up op gevraagd wordt.
- Medische bevestiging voor consumermeldingen.
- Informatie die niet in het bezit is van de melder, zoals een ECG opvragen bij apothekers.
- Een toestemmingsverklaring aan consumenten om een registratiehouder rechtstreeks in contact te brengen met de zorgverlener.
Wij handelen het follow-up verzoek binnen een maand af en informeren je op tijd of (een deel van) de follow-up gevraagd wordt. Indien de follow-up informatie door ons is ontvangen, voegen we het bij de melding en krijg je hiervan automatisch de meest recente versie toegestuurd.
Bijwerkingencentrum Lareb streeft ernaar om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Heb je aanbevelingen of suggesties ter verbetering van onze service dan kun je deze schriftelijk sturen naar info@lareb.nl.
Bijwerking melden
Heb je zelf een bijwerking ervaren? Of heeft jouw patiënt een mogelijke bijwerking die relevant is om verder uit te zoeken? Deze kun je bij ons melden. Meldingen geven ons waardevolle kennis over bijwerkingen. Deze kennis helpt bijwerkingen beter te voorkomen, te herkennen of te behandelen. Ook kunnen zorgverleners en patiënten met deze kennis bijvoorbeeld de keuze voor een bepaald geneesmiddel of vaccin beter afwegen. Heb je vragen over het melden van een bijwerking, over ons meldformulier of over wat wij met jouw melding doen? Lees hieronder voor meer informatie. Staat jouw vraag hier niet tussen? Kijk dan hier verder.
Hoe kan ik een bijwerking melden?
Wat doen jullie met mijn melding?
Krijg ik een reactie op mijn melding?
Hoe weet ik of jullie mijn melding goed hebben ontvangen?
Komt mijn bijwerking in de bijsluiter?
Hoe wordt er met mijn gegevens omgegaan?
Wat kan ik doen bij technische problemen met het meldformulier?
Wat kan ik doen als ik geen verificatiecode ontvang?
Informatie over bijwerkingen
Wil je weten welke bijwerkingen bekend zijn en welke publicaties en rapporten wij over bijwerkingen hebben geschreven? Hieronder leggen wij uit waar je deze informatie kunt vinden.
Lareb geeft geen medisch advies. Heb je gezondheidsklachten, vragen of maak je je zorgen? Bespreek dit dan met jouw arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.
Informatie over geneesmiddelen
Ik wil meer informatie over bijwerkingen van geneesmiddelen.
Wil je weten welke bijwerkingen bij Lareb zijn gemeld?
Ik wil advies over bijwerkingen of mijn behandeling.
Doet Lareb ook onderzoek naar bijwerkingen van geneesmiddelen?
Wil je meer weten over het beloop van een bijwerking?
Wil je weten of een bijwerking weer over gaat?
Wil je weten hoe vaak een bijwerking voorkomt?
Waar kan ik de bijsluiter vinden van een geneesmiddel?
Heb je een vraag over de beschikbaarheid van een geneesmiddel of over een merkwissel?
Wil je de samenstelling van een geneesmiddel laten onderzoeken?
Heb je een vraag over de vergoeding van een geneesmiddel?
Heb je een vraag over de (on)werkzaamheid van een geneesmiddel?
Heb je problemen met de toediening van een geneesmiddel?
Heb je een vraag over de toelating van een geneesmiddel?
Heb je een vraag of klacht over een geneesmiddel, medisch hulpmiddel of over de kwaliteit van zorg?
Heb je een farmaceutisch-inhoudelijke vraag of een vraag over de bewaking van mogelijke interacties?
Wil je advies over gezondheidseffecten en behandelingsmogelijkheden bij vergiftigingen?
Kun je het antwoord op jouw vraag over geneesmiddelen niet vinden?
Informatie over vaccins
Ik wil meer informatie over bijwerkingen van vaccins.
Welke bijwerkingen zijn er bij Lareb gemeld na vaccinatie?
Wanneer ontstaat een bijwerking en wanneer gaat het over?
Ik wil advies over bijwerkingen.
Doet Lareb ook onderzoek naar bijwerkingen van vaccins?
Waar kan ik de bijsluiter vinden van een vaccin?
Ik wil meer weten over vaccineren en/of over het Rijksvaccinatieprogramma.
Ik wil een vaccinatieafspraak wijzigen.
Ik heb twijfels over het vaccineren.
Ik heb een vraag over langdurige coronaklachten (long-covid).
Wat is er bekend over overlijdens na vaccinatie?
Heb je een vraag over de toelating van een vaccin?
Heb je een vraag of klacht over een vaccin of over de kwaliteit van zorg?
Kun je het antwoord op jouw vraag over vaccins niet vinden?
Informatie over geneesmiddelgebruik rondom zwangerschap
Moeders van Morgen is het kenniscentrum van Lareb op het gebied van geneesmiddelgebruik bij een kinderwens, de zwangerschap en tijdens de borstvoeding. Op onze website vind je informatie over de veiligheid van geneesmiddelen en vaccinaties. Daarnaast verzamelen we zelf nieuwe informatie door middel van een vragenlijstonderzoek onder zwangere vrouwen (Moeders van Morgen).
Ik wil meer informatie over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap.
Ik wil meer informatie over de MediMama-app.
Kun je het antwoord op jouw vraag over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap niet vinden?
Bijwerking melden
Hoe kan ik een bijwerking melden?
Heb je zelf een bijwerking ervaren? Of heeft jouw patiënt een mogelijke bijwerking die relevant is om verder uit te zoeken? Deze kun je met het online meldformulier bij ons melden. Dat geeft ons meer kennis over bijwerkingen.
Meld een bijwerking van:
Als je moeite hebt om het meldformulier zelf in te vullen, vraag dan een familielid of kennis om hulp.
Wat kan ik bij jullie melden?
Je kunt alle bijwerkingen na gebruik van een geneesmiddel of toediening van vaccins bij ons melden.
Ook als je niet zeker weet of de klachten door het geneesmiddel of vaccin komen. Hieronder vallen:
- Bijwerkingen van alle geneesmiddelen en vaccins die in Nederland verkrijgbaar zijn. Met én zonder recept, dus ook geneesmiddelen die je koopt bij de drogist, supermarkt of via internet.
- Onbekende bijwerkingen die nog niet in de bijsluiter staan. Zo komen bijwerkingen aan het licht die nog niet ontdekt waren.
- Bekende bijwerkingen die al wel in de bijsluiter staan. Dat geeft ons meer informatie over deze bijwerkingen, zoals hoeveel last ze geven en hoelang ze duren.
- Bijwerkingen na een merkwisseling. Ben jij of is je patiënt overgestapt op een geneesmiddel van een ander merk en ervaar je bijwerkingen? Ook dat kun je bij ons melden.
- Bijwerkingen van andere gezondheidsproducten. Denk hierbij aan vitaminesupplementen, kruidenmiddelen of afslankproducten.
- Bijwerkingen van medische hulpmiddelen waarin een geneesmiddel of werkzame stof is verwerkt. Denk hierbij aan het hormoonstaafje, hormoonspiralen en de insulinepomp.
Ook kun je allergische reacties op geneesmiddelen en interacties (wisselwerkingen) tussen geneesmiddelen bij ons melden.
Je kunt bij Bijwerkingencentrum Lareb géén bijwerkingen melden van een implantaat, cosmetisch product of medisch hulpmiddel zonder werkzame stof. Daarvoor kun je terecht bij de volgende organisaties:
- Implantaten: het Meldpunt Bijwerkingen Implantaten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Een koperspiraal is een implantaat.
- Cosmetische producten: het Meldpunt van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
- Medische hulpmiddelen: het Landelijk Meldpunt Zorg van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Een medisch hulpmiddel is te herkennen aan een CE-markering. Let op: bijwerkingen van medische hulpmiddelen waarin een geneesmiddel of werkzame stof is verwerkt kan je wél bij Lareb melden.
Medicatie-incidenten kan je melden bij het Meldpunt Medicijnen (voor patiënten) en het meldpunt voor zorgverleners van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM).
Wat doen jullie met mijn melding?
Wij bekijken jouw melding en voeren een analyse uit als de melding daar aanleiding voor geeft. Dan kijken wij bijvoorbeeld naar:
- Hoeveel meldingen er zijn binnengekomen (ook in andere landen).
- Hoelang het duurde voordat de klachten ontstonden.
- Of er een logische verklaring is voor de klachten.
- Hoe vaak de klachten normaal gesproken voorkomen.
- Of andere oorzaken ook een rol gespeeld kunnen hebben.
- Wat er over de mogelijke bijwerking in wetenschappelijke onderzoeken te vinden is.
Als analyses leiden tot nieuwe inzichten over bijwerkingen, streven we ernaar deze kennis zo breed mogelijk te verspreiden. Dit doen we onder andere via onze website, sociale media-kanalen, nieuwsbrieven, wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke tijdschriften voor zowel patiënten als het algemene publiek. Daarnaast delen we deze informatie ook via beroepsverenigingen en patiëntenorganisaties.
Wij informeren ook het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) via signaleringen. Bij vaccins informeren wij ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), en bij gezondheidsproducten de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Deze instanties kunnen vervolgens maatregelen nemen. Bijvoorbeeld de bijsluiter aanpassen, aanscherpen wie het geneesmiddel mag gebruiken of het vaccin mag krijgen, of een middel van de markt halen.
Krijg ik een reactie op mijn melding?
Je ontvangt een algemene bevestiging van jouw melding per mail. Soms hebben wij extra informatie nodig of vragen over jouw melding. Als dat het geval is, nemen wij contact met je op.
Wij geven geen medisch advies. Bespreek je gezondheidsklachten, zorgen en vragen altijd met jouw arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.
Hoe weet ik of jullie mijn melding goed hebben ontvangen?
Als je een bijwerking hebt gemeld, krijg je daar een bevestiging van per mail. In deze mail staat ook het meldnummer van jouw melding. Dit nummer is uniek voor jouw melding en heb je nodig als je nog vragen of wijzigingen hebt voor jouw melding.
Komt mijn bijwerking in de bijsluiter?
De bijwerking die je bij ons meldt, komt niet automatisch in de bijsluiter te staan. Wij bekijken en analyseren de meldingen zorgvuldig. Als onze analyses nieuwe inzichten opleveren over bijwerkingen, delen wij deze kennis met autoriteiten zoals het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG), het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en/of de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Deze instanties besluiten of zij maatregelen nemen, zoals de bijwerking toevoegen aan de bijsluiter.
Hoe wordt er met mijn gegevens omgegaan?
Wij gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Hier kun je meer over lezen in onze privacyverklaring.
Wat kan ik doen bij technische problemen met het meldformulier?
Het meldformulier werkt het beste op een computer of laptop en in de Google Chrome internetbrowser. Als je problemen ervaart met het meldformulier op een ander apparaat of in een andere browser, probeer dan eerst of het formulier op een computer of laptop in Google Chrome wel werkt. Ook als je als zorgverlener meldt vanuit een werkomgeving, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, kan het meldformulier minder goed werken. Probeer dan ook eerst of het formulier op een computer of laptop in Google Chrome buiten de werkomgeving wel werkt. Lukt het toch niet? Probeer de melding op een later moment nog een keer te doen.
Wat kan ik doen als ik geen verificatiecode ontvang?
Als je een melding doet wordt er een verificatiecode naar je e-mailadres gestuurd. De verificatiecode heb je nodig om de melding te versturen. Soms kan het een paar minuten duren voordat je de verificatiecode ontvangt. Ook kan de e-mail per abuis in je spambox belanden. Heb je de verificatiecode na vijftien minuten nog steeds niet ontvangen en zit de mail ook niet in je spambox? Controleer of je jouw mailadres goed hebt ingevuld en klik op de knop ‘code opnieuw versturen’. Lukt het nog steeds niet? Probeer dan later nog eens om de melding te doen.
Informatie over geneesmiddelen
Ik wil meer informatie over bijwerkingen van geneesmiddelen.
Kijk dan bij onze geneesmiddelenkennisbank. Hier kun je zoeken op geneesmiddelen.
Klik hier om te zoeken welke meldingen zijn gedaan bij geneesmiddelen.
Ik wil meer informatie over bijwerkingen van gezondheidsproducten (zoals vitaminesupplementen, kruidenmiddelen of afslankproducten)
Het is momenteel niet mogelijk om te zoeken op gezondheidsproducten in onze kennisbank. Berichtgeving van Bijwerkingencentrum Lareb over gezondheidsproducten is te vinden in onze Nieuwsberichten.
Wil je weten welke bijwerkingen bij Lareb zijn gemeld?
Klik hier om te zoeken welke meldingen zijn gedaan bij geneesmiddelen.
Ik wil advies over bijwerkingen of mijn behandeling.
Wij geven geen medisch advies. Bespreek je gezondheidsklachten, vragen of zorgen met je arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.
Behoefte aan een luisterend oor? Neem dan contact op met de Luisterlijn via 088 0767 000. Bellen met de Luisterlijn is anoniem en kan 24 uur per dag.
Doet Lareb ook onderzoek naar bijwerkingen van geneesmiddelen?
Naast analyses van meldingen doen we regelmatig vragenlijstonderzoek. Wij vragen patiënten bijvoorbeeld naar hun ervaring met geneesmiddelen met online vragenlijsten. Met onze onderzoeken willen wij meer informatie krijgen over bijwerkingen van geneesmiddelen. Kijk hier voor een overzicht van al onze onderzoeken.
Wil je meer weten over het beloop van een bijwerking?
Deze informatie is helaas (nog) niet voor alle bijwerkingen bekend. Als deze informatie beschikbaar is staat dit per geneesmiddel beschreven in de geneesmiddelenkennisbank bij ‘Meer specifieke informatie over bijwerkingen’. Hiervoor moet je onder de kop ‘Bijwerkingen van geneesmiddelen’ eerst op een geneesmiddel zoeken. Wordt de bijwerking niet genoemd onder het kopje ‘Meer specifieke informatie over bijwerkingen’? Dan hebben wij daar op dit moment geen extra informatie over.
Wil je weten of een bijwerking weer over gaat?
Deze informatie is helaas (nog) niet voor alle bijwerkingen bekend. Als deze informatie beschikbaar is, staat dit per geneesmiddel beschreven in de geneesmiddelenkennisbank bij ‘Meer specifieke informatie over bijwerkingen’. Hiervoor moet je onder de kop ‘Bijwerkingen van geneesmiddelen’ eerst op een geneesmiddel zoeken. Wordt de bijwerking niet genoemd onder het kopje ‘Meer specifieke informatie over bijwerkingen’? Dan hebben wij daar op dit moment geen extra informatie over.
Wil je weten hoe vaak een bijwerking voorkomt?
Zoek bij ‘Bijwerkingen van geneesmiddelen’ op een geneesmiddel. Klik vervolgens op de link onder ‘Bekende bijwerkingen’ om meer informatie te krijgen over hoe vaak de bekende bijwerkingen voorkomen. Ook kun je bij ‘Informatie over dit geneesmiddel bij andere bronnen’ de bijsluiter openen.
Waar kan ik de bijsluiter vinden van een geneesmiddel?
De bijsluiter van een geneesmiddel kun je vinden via de Geneesmiddeleninformatiebank.
Heb je een vraag over de beschikbaarheid van een geneesmiddel of over een merkwissel?
Neem hiervoor contact op met je apotheker.
Wil je de samenstelling van een geneesmiddel laten onderzoeken?
Consumenten kunnen hiervoor contact opnemen met hun apotheker. Zorgverleners kunnen een analytisch onderzoek aanvragen bij de Helpdesk LNA van de KNMP.
Heb je een vraag over de vergoeding van een geneesmiddel?
Neem contact op met je zorgverzekeraar of kijk op de website van het Zorginstituut Nederland.
Heb je een opmerking over de (on)werkzaamheid van een geneesmiddel?
We zouden het waarderen als je hiervan bij ons een melding wil maken. Dit kan door het meldformulier in te vullen. Ben je patiënt? Neem dan ook contact op met jouw arts of apotheker.
Heb je problemen met de toediening van een geneesmiddel?
Neem contact op met je apotheker of de fabrikant van het geneesmiddel en vul ons meldformulier in. Als je het weet, vul dan ook het batchnummer van het geneesmiddel in. Het batchnummer, ook wel Lot-nummer genoemd, staat op de verpakking van het geneesmiddel. Dit helpt de fabrikant om te achterhalen uit welke partij het geneesmiddel afkomstig is.
Heb je een vraag over de toelating van een geneesmiddel?
Kijk voor meer informatie op de website van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen.
Heb je een vraag of klacht over een geneesmiddel, medisch hulpmiddel of over de kwaliteit van zorg?
Als je een specifieke vraag of klacht hebt over een geneesmiddel, een behandeling of de zorg die je hebt ontvangen, kun je overwegen dit te bespreken met het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Landelijk Meldpunt Zorg is een laagdrempelig aanspreekpunt voor burgers bij vragen en klachten over de zorg en geeft informatie en advies over wat je kunt doen met een klacht. Het maakt deel uit van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Middels het Landelijk Meldpunt Zorg kan de inspectie in haar toezicht op de zorg nog beter rekening houden met wat burgers belangrijk vinden.
Heb je een farmaceutisch-inhoudelijke vraag of een vraag over de bewaking van mogelijke interacties?
Neem hiervoor contact op met de helpdesk van het Geneesmiddel Informatie Centrum (GIC). Het GIC is een helpdesk voor apothekers gericht op farmaceutisch-inhoudelijke vragen. Ben je geen apotheker? Vraag dan een collega-apotheker om jouw vraag bij het GIC te stellen. Consumenten kunnen contact opnemen met hun apotheker.
In Nederland worden interacties bewaakt door Stichting Health Base en de KNMP. Zorgverleners kunnen voor meer informatie over mogelijke interacties ook contact opnemen met de KNMP of Stichting Health Base. Als consument kun je jouw vraag stellen aan jouw apotheker.
Wil je advies over gezondheidseffecten en behandelingsmogelijkheden bij vergiftigingen?
Neem contact op met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (alleen voor behandelaren en hulpverleners). Consumenten kunnen het beste direct contact opnemen met hun huisarts.
Kun je het antwoord op jouw vraag over geneesmiddelen niet vinden?
Neem dan contact met ons op via ons contactformulier. Bespreek je gezondheidsklachten, vragen of zorgen met jouw arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie over geneesmiddelen vinden op apotheek.nl en thuisarts.nl.
Informatie over vaccins
Ik wil meer informatie over bijwerkingen van vaccins.
Kijk dan in onze vaccinkennisbank. Hier kun je zoeken op vaccin, bijwerking of een combinatie van beide.
Welke bijwerkingen zijn er bij Lareb gemeld na vaccinatie?
Bijwerkingencentrum Lareb ontvangt meldingen van vermoedens van bijwerkingen. De gemelde klacht of aandoening hoeft niet door het vaccin veroorzaakt te zijn. Er kan ook een andere oorzaak zijn. Je vindt alle gemelde klachten na vaccinatie in dit overzicht.
Wanneer ontstaat een bijwerking en wanneer gaat het over?
Meestal ontstaan bijwerkingen binnen 48 uur na een vaccinatie. Soms kan een bijwerking ook na enkele dagen ontstaan. Dit is afhankelijk van het soort vaccin en de toediening ervan. Vaak verdwijnen klachten vanzelf binnen een paar dagen. Houden klachten langer dan twee weken aan of maak je je zorgen, neem dan contact op met je (huis)arts. Kijk hier voor meer informatie over bijwerkingen na vaccinatie.
Ik wil advies over bijwerkingen.
Bijwerkingencentrum Lareb geeft geen medisch advies. Bespreek je gezondheidsklachten, zorgen en vragen altijd met jouw (huis)arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.
Doet Lareb ook onderzoek naar bijwerkingen van vaccins?
Wij doen regelmatig onderzoek. Wij vragen patiënten bijvoorbeeld naar hun ervaring met vaccins met online vragenlijsten. Met onze onderzoeken willen wij meer informatie krijgen over bijwerkingen van vaccins. Kijk hier voor een overzicht van al onze onderzoeken.
Waar kan ik de bijsluiter vinden van een vaccin?
De bijsluiter van een vaccin kun je vinden via de Geneesmiddeleninformatiebank.
Ik wil meer weten over vaccineren en/of over het Rijksvaccinatieprogramma.
Lees meer over vaccineren op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Rijksvaccinatieprogramma.
Ik wil een vaccinatieafspraak wijzigen.
Prikafspraken kun je wijzigen via de website van jouw regionale GGD.
Ik heb twijfels over het vaccineren.
Bespreek je twijfels, zorgen en vragen altijd met jouw (huis)arts of apotheker. Ook kun je contact opnemen met de Twijfeltelefoon. Zij beantwoorden vragen over onder andere het HPV-vaccin, de griepprik en het coronavaccin.
Ik heb een vraag over langdurige coronaklachten (long-covid).
Bijwerkingencentrum Lareb geeft geen medisch advies. Bespreek je gezondheidsklachten, zorgen en vragen altijd met jouw arts of apotheker. Ook kun je contact opnemen met C-support. Zij ondersteunen mensen met langdurige coronaklachten.
Wat is er bekend over overlijdens na vaccinatie?
Wij ontvangen ook meldingen van overlijden na vaccinatie. Overlijden na vaccinatie wil niet zeggen dat het overlijden is veroorzaakt door de vaccinatie. Wij houden de meldingen over overlijdens continu goed in de gaten. Mochten hier nieuwe inzichten uit komen, dan zullen wij daarover berichten. Lees hier meer over overlijdens na vaccinatie.
Heb je een vraag over de toelating van een vaccin?
Kijk voor meer informatie op de website van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen.
Heb je een vraag of klacht over een vaccin of over de kwaliteit van zorg?
Als je een specifieke vraag of klacht hebt over een vaccin of de zorg die je hebt ontvangen, kun je overwegen dit te bespreken met het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Landelijk Meldpunt Zorg is een laagdrempelig aanspreekpunt voor burgers bij vragen en klachten over de zorg en geeft informatie en advies over wat je kunt doen met een klacht. Het maakt deel uit van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Middels het Landelijk Meldpunt Zorg kan de inspectie in haar toezicht op de zorg nog beter rekening houden met wat burgers belangrijk vinden.
Kun je het antwoord op jouw vraag over vaccins niet vinden?
Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of 073 64 69 700.
Bespreek je gezondheidsklachten, vragen of zorgen met jouw arts of apotheker. Ook kun je betrouwbare informatie over vaccins vinden op apotheek.nl, thuisarts.nl, de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Rijksvaccinatieprogramma.
Informatie over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap
Ik wil meer informatie over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap.
Kijk dan op de website van Moeders van Morgen Lareb. Hier vind je informatie over geneesmiddelgebruik bij een kinderwens, tijdens de zwangerschap of tijdens de borstvoeding.
Hier vind je informatie over de meeste in Nederland verkrijgbare medicijnen, maar niet allemaal. Sommige medicijnen of medicijngroepen zijn niet opgenomen omdat ze niet of zelden worden gebruikt rondom de zwangerschap. Als je geen antwoord vindt op jouw vraag over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap, neem dan contact met ons op via kenniscentrum@moedersvanmorgen.nl of 073 64 69 700.
Ik wil meer informatie over de MediMama-app.
De MediMama app is ontwikkeld door Moeders van Morgen Lareb. In de MediMama app vind je makkelijk en snel informatie over de veiligheid van zelfzorgmiddelen tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode. Download hier de gratis MediMama app! Of kijk voor meer informatie op de website van MediMama, of stuur een mail naar info@medimama.nl.
Kun je het antwoord op jouw vraag over geneesmiddelgebruik rondom de zwangerschap niet vinden?
Neem dan contact met ons op via 073 64 69 700.